torsdag 28 maj 2009

Varm kycklingsallad med blodapelsindressing

Ni som fått Lisa Förare Winbladhs bok Festligt och smalt av oss i julklapp kan slå upp sidan 100 i den. Det här receptet är för bra för att missa. Boken är en guldgruva, det är så mycket spännande recept i den. Du får lätt till den här salladen på 30 min en fredagskväll. Komplettera ev med ett gott bröd från bageriet! Förhoppningsvis har du fänkålsfrön hemma sedan en tidigare Middagsfridsleverans. De håller en evighet, det är framförallt malda kryddor som tappar smak.

Du behöver:
1 grillad kyckling (jag vet att de använder E621 i kryddblandningen vid grillningen, men det sitter mest i skinnet som jag ändå drar av)
50 g valnötter/cashewnötter
1/2 tsk fänkålsfrön
2 msk olivolja
1 fänkål
250 g frysta haricots verts/gröna bönor - 1 ask
2 msk ljusa russin
1 klyfta vitlök
3 dl blodapelsinjuice (t ex Godmorgon)
1 msk lantbuljong (Lisa skriver egentligen kalvfond)
1 msk rostad lök (men jag tog lite mer)
5 varv svartpeppar
1 påse salladsmix eller motsvarande mängd salladsblad, ca 100 g

Gör så här: Dra av skinnet av kycklingen och dra bort köttet från benen. Skär kycklingen i fina bitar. Har du bråttom kan du låta bitarna vara lite stora och ojämna, jag tycker att det ser trevligt ut. Hacka nötterna grovt och rosta dem lätt i en torr stekpanna. Ställ åt sidan. Ansa fänkålen och skär bort rotstocken. Strimla den.

Hetta upp oljan i en stor stekpanna och fräs fänkålsfröna till de börjar knäppa (mina började inte knäppa, men det blev gott ändå). Stek fänkål och frysta haricots verts i olivoljan på hösta möjliga värme tills bönorna mjuknat och fått en aning färg. Vänd ner russinen, pressa över vitlöken och stek i ytterligare en halv minut. Lägg upp på ett serveringsfat.

Slå juicen och buljongen i stekpannan och låt puttra samman till knappt halva mängden (tar ca 7 min). Vispa ner lite extra olivolja (jag hade i 1,5 msk till) och peppra.

Slå den härligt rödaktiga såsen över salladen, toppa med kycklingen. Garnera med sallatsblad runtom och dekorera med rostad lök och de rostade nötterna!

Inga kommentarer: