fredag 29 maj 2009

Vad ska man tro?

Metro rapporterar idag att lammkött är mer miljövidrigt än nötkött enligt en ny brittisk studie! Vi är överrumplade eftersom vi ofta predikar att välja lamm framför nöt. Vi ska studera de nya rönen ordentligt och självklart kommer vi att anpassa oss till dem. Om den här nya studien är korrekt betyder det att de andra siffrorna som vi gått efter är helt felaktiga. VAD ska man äta egentligen? Förmodligen vegetariskt. Det kommer att bli en stor omställning för oss svenskar. Kanske blir köttet något som vi får äta bara vid festliga tillfällen. Studien visar också att produktionen av alkohol och tomater släpper ut mycket koldioxid. Däremot är "the carbon footprint" för choklad bättre (lägre) än för kyckling! Alltid något.

2 kommentarer:

Karin sa...

Först av allt. Tack Kicki för att du engagerar dig!

Vi skall nog inte stirra oss blinda på varje ny rapport som kommer utan i stället tänka lite själva. Om alla drog ned sin konsumtion av kött några kilo/år blir miljöpåverkan mindre. Personligen äter jag hellre mindre av något som smakar bra och förhoppningsvis levt lyckligt(t ex lamm) än mycket av något som blivit uppstallat och levt på kraftfoder. Dessutom hjälper fribetande djur till att hålla landskapet öppet, ett värde som kanske inte helt skall förringas.

Kicki sa...

Hej Karin! Tack för kommentaren. Jag både håller med och inte. Jag vill veta vad som gäller och önskar att det vore enklare. Jag ska blotta min okunskap nu och erkänna att jag inte förstått fördelarna med att hålla landskapet öppet. Det pratas om biologisk mångfald osv. Förklara för mig vad allt detta innebär? Det kan väl inte vara så enkelt som att det är finare/vackrare med hagar och grönt gräs än skog?