tisdag 26 maj 2009

LCHF-tacopaj

Det här receptet har blivit en familjefavorit. Jag har även bjudit andra på den och den går verkligen hem hos både barn och vuxna. Den går att variera på olika sätt. Jag har alltid dragit mig för att göra pajer, för att skalet består av mycket smör och vitt vetemjöl och tar lång tid att laga. Jag älskar idén med att göra en botten på ägg som tar 10 min i ugnen! Ursprungsreceptet kommer från Doktor Dahlqvists och Airams LCHF-kokbok (Low Carb High Fat) och görs då på nötfärs. Av miljöskäl byter jag ut det mot lammfärs eller kycklingfärs. Ibland kompletterar jag med lite bönor i fyllningen. Jag använder inte fullt så mycket fett som LCHF rekommenderar. Det är väldigt enkelt att göra två formar när man ändå håller på.

Receptet här är för 4 personer/1 ugnsform:

Sätt på ugnen på 225 grader. Lägg 2 msk smör i en ugnsform och ställ in i ugnen. När smöret smält, ta ut formen, se till att smöret täcker botten och häll i äggsmeten som blir "pajskalet":

Pajskalet: Vispa ihop 4 ägg och 1 dl grädde (funkar också bra med 1/2 dl creme fraîche).

Ställ tillbaka formen i ugnen ca 10 min. Ta ut formen ur ugnen när pajskalet stelnat och blivit puffigt. Låt det sjunka ihop och svalna lite innan du fyller det. Under tiden du gräddar pajskalet, gör fyllningen.

Fyllning: Fräs 1 hackad gul lök i 1 msk smör/olja. Tillsätt 400 g färs och bryn den tillsammans med 1 tsk salt, 1½ tsk chilipulver, 1½ tsk paprikapulver, 1 tsk spiskummin och 1 krm cayennepeppar. Tillsätt 1/2 dl vatten och 1 msk tomatpuré och låt det koka in lite.

Lägg i fyllningen i det något avsvalnade pajskalet, häll över 1 dl grädde och fördela 2 dl riven ost över. (Det går bra med creme fraîche eller turkisk yoghurt också, men dessa tjockare produkter tillsätter jag hellre direkt till köttfärsröran så att de fördelar sig jämnt i fyllningen).

Täcke: Täck färsen med 2 skivade tomater eller 200 g halverade körsbärstomater (körsbärstomater ser lite lyxigare ut) och lökringar från 1 skivad gul lök.

Gratinera i ugnen ca 15 minuter! Servera med t.ex. guacamole och en god sallad!

2 kommentarer:

Äppelträdet sa...

Detta kan nog bli vad middagsgästerna bjuds på på fredag.

Kicki sa...

Kul! Tror inte att de blir besvikna. Välkryddad färs är så gott!