söndag 17 maj 2009

Dags att börja prata om nötköttet

Jag slentrianköper aldrig nötkött längre. Förr åkte nötfärs ner i kundvagnen av bara farten. När jag äter lunch ute, väljer jag nästan alltid ett annat alternativ. Om jag gör tacos, köttfärssås, färsbiffar eller köttbullar väljer jag lammfärs eller någon sorts viltfärs. Barnen märker ingen skillnad. Att byta ut nötköttet är det bästa du kan göra för miljön! Byt ut nötköttet i din köttfärssås till älgfärs och byt ut dina salladsgrönsaker till rotfrukter en enda gång (till en middag för fyra personer) så sparar du lika mycket koldioxid som att stänga av alla dina elektroniska apparater från stand-by-läge under ett helt år! Eller att byta ut 10 glödlampor till lågenergilampor under ett helt år! Varför nämner inte politikerna något om besparingspotentialen i att ändra vår matprofil? När ska denna känsliga fråga upp i debatten?

2 kommentarer:

Unknown sa...

Otroligt intressant!

Anonym sa...

För att vi har en idiot till jordbruksminister? Och en ytterst tveksam miljöminister? Och jag röstar ändå borgerligt?